Lead Agency 2200 København N Indgang fra Sortedam Dossering nr.

Den blinde vinkel

Hvordan organiserer vi egentlig kommunikationsarbejdet?

Et af de mest oversete elementer af kommunikationsarbejdet er betydningen af, hvordan vi organiserer det – med faste strukturer, processer og et velbeskrevet billede af, hvem der egentlig gør hvad og hvornår. Årsagen til dette er sikkert ligetil: I hverdagens tumult får man sjældent tænkt nærmere over strukturer og processer. Kommunikationen ser jo ud til at køre derudaf. Man sender e-mails, skriver nyhedsbreve, briefer bureauet, holder møder og taler i telefon. Man er altså i energisk dialog med alle de kolleger og samarbejdspartnere, der forventer at have (og ofte også har) krav på at vide, hvad ens organisation foretager sig. Kommunikation foregår hele tiden og i mange former: Som teknisk formidling af information over internettet; som retorik i talen, der holdes til en gruppe af tilhørere, som semiotik i brochuren, der designes grafisk og visuelt. Når jeg alligevel insisterer på at betragte kommunikationsarbejdet fra et organisations- og ledelsesperspektiv er det af én afgørende årsag: At vi som kommunikatører (dvs. marketingmedarbejdere, PR- eller reklamefolk) kun kan udføre vores arbejde, hvis vores bidrag til virksomheden passer snorlige ind i virksomhedens øvrigt produktionsprocesser og værdikæder. Vi skal kort sagt kunne beskrive og varedeklarere vores kommunikationsfaglighed på en sådan måde, at den hver gang sikrer kvalitet og værdi. Og vi skal kunne tydeliggøre vores ledelses- og organiseringsprincipper således, at kommunikationsarbejdet kan involvere og trække på personer og enheder fra hele virksomheden på en måde, der er meningsfuld – og som ikke tager udgangspunkt i, at alle og enhver kan mene noget om kommunikation, når det passer dem.

 

Læs hele indlægget her