Lead Agency 2200 København N Indgang fra Sortedam Dossering nr.

I morgen skal du stemme – vi gør status på valg-kommunikationen

Kommunalvalget har alle ingredienser, en kommunikatør kan drømme om. Alligevel er der stor forskel på niveauet i den kommunikation, vi har set op til valget i morgen. Her er Nathalie C. Larsens analyse af kommunikationen.

I morgen skal vi bestemme, hvem der skal styre landet kommunalt og regionalt de næste fire år. På papiret har kommunalvalget alt det, en kommunikatør kan drømme om. Det er meget tættere på os end Christiansborg-politik, det er den nære hverdag fra skraldespandene til den mad, der serveres på plejehjemmet (uden sammenligning i øvrigt), og det er de lokale mærkesager og de lokale opgør.

Men alt dette til trods, så står kommunikationen om kommunalvalget ikke klokkeklar for mig – hverken som professionel kommunikatør eller som almen vælger. Hvis jeg ikke selv aktivt opsøgte politisk kommunikation og budskaber, der går et lag dybere end tilfældige plakat-oneliners, så ville jeg nok være inderligt i tvivl om, hvad jeg skal stemme.

Det tyder på, at jeg ikke er alene med at savne svaret på, hvorfor jeg skal tænke før jeg ikke stemmer.

Sammenligner man valgdeltagelsen ved det seneste folketingsvalg og udsigterne til stemmeprocenten ved årets kommunal- og regionsvalg, er der et gab på 16,9 % – altså der er 16,9 % færre danskere, der føler det relevant at sætte kryds ved det lokale og regionale valg.

Hvad er belægget for den følelse, når nu kommunalvalget tilsyneladende opfylder alle nyhedskriterier?

Her er udvalgte nedslag i valgkampskommunikationen anno 2017 – fra de store personsager, til den brugerdrevede Amager Fælled-bevægelse og de små oplysningsinitiativer, der nok heller ikke i år vinder over underholdning på klik og eyeballs.

Du kan læse hele artiklen her.

Kontakt

Nathalie C. Larsen
Head of Digital