Lead Agency 2200 København N Indgang fra Sortedam Dossering nr.

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling ønsker at få flere mandlige pædagoger til at vælge arbejde i daginstitutioner til. Men udfordringen er bl.a. den offentlige samtale, der handler for lidt om faglighed og for meget om pædofilisikring og særregler for mandlige pædagoger. Samtidigt eksisterer der en uvidenhed i forhold til, hvilken forskel det pædagogiske personale gør for, at vores børn bliver hele voksne mennesker.

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling igangsatte derfor en kampagne, der skulle understrege pædagogernes store betydning – samt behovet for både mænd og kvinder i faget. Kampagnen ”Pædagoger for de yngste gør en forskel for livet” blev udviklet af LEAD.

En forudsætning for at flytte de mandlige pædagoger og pædagogstuderende var at starte en ny, veldokumenteret og positiv samtale om faget og pædagogers betydning for børns udvikling

En central del af kampagnen var en video, hvor en række pædagoger blev overrasket af deres tidligere børnehavebørn. I filmen siger de voksne børn tak til deres pædagoger, som har gjort en forskel i deres liv.

Brugersamtalen endte med at blive en samtale i medierne – og nåede sågar til Norge, hvor Aftenposten lavede en længere reportage om kampagnen. Kampagnefilmen nåede mere end 2,5 mio. danskere, og den fik mere end 80.000 reaktioner, kommentarer og delinger på Facebook. Samtidig blev mere end 50.000 mænd i primærmålgruppen aktiveret, og der blev skabt pressedækning på samtalen på sociale medier, der svarer til 4,4 mio. kr.

Kampagnen blev den 30. november 2017 kåret som vinder ved The European Excellence Award – en af de største europæiske PR-priser.

Se filmen her:

Kontakt