Lead Agency 2200 København N Indgang fra Sortedam Dossering nr.

Kulturministeriet

Det globale samfund bliver mere komplekst, og grænserne rykker tættere på hinanden – verden bliver mindre og kulturudvekslingerne større. Den kulturelle udfordring, der følger med denne udvikling, har Kulturministeriet fokus på. For at sikre –  såvel som at udvikle –  den danske kultur, skal den italesættes, og der skal gøres en aktiv indsats for at bevare det, der har formet vores samfund og befolkning.

Kulturministeriet ville derfor skabe en kulturkanon for at bevidstgøre danskerne om den kultur og de værdier, der har formet os, og med formålet om at favne hele Danmark. LEAD udviklede derfor, sammen med Kulturministeriet, konceptet for kulturkanonen og afholdte et idéseminar, hvor kulturministeren sammen med 30 repræsentanter fra kulturlivet diskuterede indholdet til den nye Danmarkskanon, og hvordan befolkningen skulle involveres i kanonen.

Danmarkskanonen resulterede i et samarbejde med befolkningen, hvor alle havde mulighed for at byde ind med forslag til danske værdier, de ville tage med ind i fremtidens samfund.
Det gav gode, sjove, inspirerende og rørende fortællinger om vores rige immaterielle kulturarv – og ikke mindst godt indhold til kanonenes digitale platform www.danmarkskanon.dk og sociale medier.

Kontakt