Lead Agency 2200 København N Indgang fra Sortedam Dossering nr.

Aktion Fars Orlov

I november lancerede vi sammen med to ministre og en stribe store virksomheder og fagforbund en ny kampagne, der skal få flere mænd til at tage mere fædreorlov. Kampagnen har på kort tid fået massiv opmærksomhed. Danske mænd sidder på toilettet i 97 uger af deres liv og bruger 142 uger af samme liv på at sidde og glo i trafikken. Til gengæld bruger de ikke ret mange uger på at tage forældreorlov med deres børn. Regeringen ønsker, at det skal være lige så naturligt for fædre at tage orlov som for mødre. Orlov og barsel er for mange kun forbundet med mor. Men orlov kan være så meget andet. Orlov kan og bør også være forbundet med far, fordi fædres orlov er godt for både fædrene selv, børnene, familierne og samfundet.

Kampagnen Orlov, ta’ det som en mand sætter tiden – og ugerne – i perspektiv med det formål at få startet en samtale om, hvordan man får flere mænd til at tage orlov med de små. Afsender på kampagnen er ”Aktion Fars Orlov”, en gruppe, der ud over ligestillingsministeren også tæller erhvervsministeren, fagbevægelsen og en række danske virksomheder som Novo Nordisk, ISS, TDC og Mærsk. Kampagnen blev lanceret ved en presseevent i november, hvor kampagnen fik massiv opmærksomhed. Den kører frem til 2020 med en række aktiviteter på bl.a. sociale medier, en aktionshjemmeside, og ude i virksomhederne og organisationerne.

Kampagnens store styrke er den brede afsenderkreds og den opbakning, der er til at gå forrest for at skabe en kulturændring. Og noget tyder på, at det lykkes at trænge igennem til danskerne: Blot en uge efter kampagnestart havde kampagnen fået massiv presseopmærksomhed, ligesom interaktionen på de sociale medier også er kommet flyvende fra start: Over 330.000 danskere har set kampagnefilmen på Facebook, og der kommenteres og deles fortsat på livet løs. 

På kampagnens aktionsside kan man finde information om rettigheder, hvem der støtter op, gode råd, og så kan man tilmelde sig her og dele det gode budskab på kampagnens facebookside her.

Se kampagnevideoen her:

Kontakt