positionibank

 

Media. Bankerne har lagt an til en kamp om nicherne, for at finde en placering i målgruppens bevidsthed.

 

Set med brandingøjne er posen i disse måneder rystet godt og grundigt for den danske bankverden. Konkurrencen intensiveres, der kæmpes benhårdt om kunderne, og positioneringen af den enkelte bank er med til at afgøre forskellen på succes og fiasko.

 

Positionering er grundlæggende en brandingøvelse. Det er en placering, som den enkelte bank har i målgruppens bevidsthed. Er man eksempelvis Danmarks billigste eller mest digitale bank? Eller noget helt tredje?

 

Konkurrencen er intensiveret af flere grunde.

 

I flere år har vi talt om digitaliseringen som den store forandring, og hvor MobilePay kun har været begyndelsen. En del af bankernes fremtidige eksistens hviler på, om man formår at byde på hurtige, digitale løsninger snarere end bureaukrati. Bankerne skal tænke i blockchain-teknologi, i Internet of Things og kunstig intelligens. Alt det, der gør løsningerne personlige for den enkelte kunde, som nu engang ønsker dét.

 

Så kom finanskrisen og vendte banksektorens seriøse image på hovedet. Bankerne blev – med en vis ret – stemplet som en del af nedturens årsag. Det gav alt sammen et grundigt smæk i den ene imageanalyse efter den anden. Morgenluften har så småt indfundet sig, men branchen er stadig en porøs størrelse, og bankerne slås internt om at slippe fri af slagskyggen.

 

Nu kommer så den nye trussel fra EU, der vil ændre på det såkaldte betalingsdirektiv ved at tillade, at kunder kan give virksom­heder adgang til deres betalingsdata i bankerne. Det giver andre virksomheder end banker mulighed for at overtage serviceringen af kunderne med bankydelser.

 

Sagt enkelt: Nye aktører får adgang til bankernes kunder. En disruption, der svarer til det, der skete i telebranchen, da nye og små aktører som f.eks. Telmore pludselig fik adgang.

 

Betragter man de image- og performanceanalyser, der laves om banksektoren, er billedet ret enkelt.

 

EPSI og Voxmeter (der måler kundetilfredshed) og Berlingskes egen, årlige imageanalyse tegner et billede af tre-fire grundpositioner: Der er de to største, Danske Bank og Nordea, som lidt forskudt af hinanden begge er blevet hårdt ramt. Danske Bank i forbindelse med kampagnen New Standards, der satte hykleriet og grådigheden til skue. Nordea, nordens største bank, der tilsyneladende har lært meget lidt af finanskrisen. Man ligger stadig midt i en selvpåført imagekrise, hvor banken flere gange fået bøder for ikke at have de interne kontrolsystemer på plads, og hvor både medier og politikere efter Panama-­lækagen kritiserer banken for medvirken til skatteunddragelse.

 

Læs hele indlægget her

IT’S OUR BUSINESS TO SIGNIFY YOURS

"Vi har skabt LEAD for at hjælpe virksomheder til at nå deres mål i det, vi kalder Den fælles verden – hvor succes forudsætter, at man samler medarbejdere, kunder og interessenter omkring en fortælling, der giver mening. Vores arbejde samler mennesker gennem innovation, ledelse og kommunikation. Vi lægger strategier, lancerer produkter og ideer – på de platforme og i de kanaler, der er de rigtige for jer. For os hænger strategier, ideer og kanaler sammen – men I er velkomne til at nøjes med én af vores kompetencer."

"Lorem ipsum dolor sit amet

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."

"Lorem ipsum dolor sit amet

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."

"Lorem ipsum dolor sit amet

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."