Hvordan organiserer vi egentlig kommunikationsarbejdet?

Et af de mest oversete elementer af kommunikationsarbejdet er betydningen af, hvordan vi organiserer det – med faste strukturer, processer og et velbeskrevet billede af, hvem der egentlig gør hvad og hvornår. Årsagen til dette er sikkert ligetil: I hverdagens tumult får man sjældent tænkt nærmere over strukturer og processer. Kommunikationen ser jo ud til at køre derudaf. Man sender e-mails, skriver nyhedsbreve, briefer bureauet, holder møder og taler i telefon. Man er altså i energisk dialog med alle de kolleger og samarbejdspartnere, der forventer at have (og ofte også har) krav på at vide, hvad ens organisation foretager sig. Kommunikation foregår hele tiden og i mange former: Som teknisk formidling af information over internettet; som retorik i talen, der holdes til en gruppe af tilhørere, som semiotik i brochuren, der designes grafisk og visuelt. Når jeg alligevel insisterer på at betragte kommunikationsarbejdet fra et organisations- og ledelsesperspektiv er det af én afgørende årsag: At vi som kommunikatører (dvs. marketingmedarbejdere, PR- eller reklamefolk) kun kan udføre vores arbejde, hvis vores bidrag til virksomheden passer snorlige ind i virksomhedens øvrigt produktionsprocesser og værdikæder. Vi skal kort sagt kunne beskrive og varedeklarere vores kommunikationsfaglighed på en sådan måde, at den hver gang sikrer kvalitet og værdi. Og vi skal kunne tydeliggøre vores ledelses- og organiseringsprincipper således, at kommunikationsarbejdet kan involvere og trække på personer og enheder fra hele virksomheden på en måde, der er meningsfuld – og som ikke tager udgangspunkt i, at alle og enhver kan mene noget om kommunikation, når det passer dem.

 

Læs hele indlægget her

Download PDF
IT’S OUR BUSINESS TO SIGNIFY YOURS

"Vi har skabt LEAD for at hjælpe virksomheder til at nå deres mål i det, vi kalder Den fælles verden – hvor succes forudsætter, at man samler medarbejdere, kunder og interessenter omkring en fortælling, der giver mening. Vores arbejde samler mennesker gennem innovation, ledelse og kommunikation. Vi lægger strategier, lancerer produkter og ideer – på de platforme og i de kanaler, der er de rigtige for jer. For os hænger strategier, ideer og kanaler sammen – men I er velkomne til at nøjes med én af vores kompetencer."

"Lorem ipsum dolor sit amet

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."

"Lorem ipsum dolor sit amet

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."

"Lorem ipsum dolor sit amet

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum."